Maak impact met een unieke eventstijl

Regelmatig worden wij door onze klanten gevraagd de branding te ontwikkelen voor hun congres of event. Van de badges tot de aankleding op locatie en van de uitnodiging tot aan de event website. Maar waarom is het belangrijk om een eigen, unieke stijl voor je event te hebben? En hoe wordt dit aangepakt?

“De eventstijl vormt de basis der herkenning op alle uitingen.”

Branding van je event
Een goede branding moet voldoen aan een aantal pijlers. Dit zijn het logo, lettertype, beeld, kleur en vorm. In overleg met de klant wordt beslist hoe de vormgeving hiervan ingevuld wordt. Vaak worden de al bestaande onderdelen van de huisstijl verwerkt in de branding voor het evenement. Dit vergroot de herkenning van de organiserende partij voor alle bezoekers. Dit kan op bijna alle uitingen doorgevoerd worden. Wil je het evenement echt een eigen gezicht geven? Dan kun je er voor kiezen om een complete stijl en logo te laten ontwikkelen. Een goede branding is het visitekaartje voor je event.

Een feest van herkenning
Wanneer de stijl is ontwikkeld, zorgen we dat jouw branding in alle online- en offline uitingen wordt doorgevoerd. Het begint meestal bij de save-the-date, waarmee je voor het eerst het thema en de sfeer van jouw event communiceert. Vervolgens bouwen we de complete marketing-communicatie op in dezelfde huisstijl, van uitnodigingen, social media posts, online eventplatform, tot de aankleding op de locatie van het event zelf.

Als de bezoeker op de eventlocatie binnenstapt is het direct een feest van herkenning; overal komt het thema en de stijl van het event terug. Van introductie tot afsluiting, alles vormt zo een samenhangend geheel.

“Samen overleggen we welke richting we op gaan en welke elementen we in de unieke stijl vormgeven.”

De juiste toon zetten op je event
Het podium is de plek waar jouw bezoeker het grootste gedeelte van de dag hun aandacht op vestigt. Hier vinden debatten, presentaties en lezingen plaats. Het podium moet dus impact maken. Dit kun je bereiken voor elk podium en voor vrijwel ieder budget. Er zijn verschillende manieren waarop deze impact gerealiseerd kan worden. Er kan o.a. gebruik gemaakt worden van: verlichting in de kleuren van de huisstijl, bijpassend meubilair, prints of decorstukken in de stijl van het event.

Een knallende intro video met bijpassende muziek en effecten is ook een goed middel om meteen de juiste toon te zetten. Trek de stijl vervolgens ook door in de schermpresentaties en in alle PowerPoints van de sprekers. Zo wordt jouw event echt één geheel!

Basis voor de totale beleving
Of je een event online, live of hybride organiseert, de stijl vormt in elke variatie de basis voor de totale ervaring van de bezoeker. Een eventplatform is vanaf de eerste uiting de belangrijkste spin in je communicatie web. Het platform groeit mee met het event en blijft tot na het evenement actief. Content die verzameld is tijdens het event kan worden teruggekeken. Denk aan foto’s, opnames van de presentaties en downloads van brochures etc. Zo blijft het platform een centrale plek waar je op terug kan vallen.

Impressie van de dag
Aan het einde van het event is het nog niet afgelopen. Zorg ervoor dat je event blijft hangen bij de bezoekers. Dit noemen we ‘post-event marketing’.
Na afloop wil iedereen natuurlijk zien hoe succesvol en leuk jouw event was. Tijdens het event heeft een cameracrew de mooiste momenten vastgelegd. Die beelden worden verwerkt tot een korte impressie video. In de post-event marketing campagne deel je deze met je bezoekers. Bijvoorbeeld via een mailing of op het eventplatform. Zo kan de bezoeker de dag herbeleven en via het eventplatform zelfs contact opnemen met een andere bezoeker, waar hij of zij die dag mee heeft gesproken. Uiteraard komt de video ook terecht op de socials om awareness te creëren voor de volgende edities.

Kortom, met een sterke branding en de juiste eventsoftware creëer je een unieke beleving voor de bezoeker van jouw evenement.

Ideeën delen

Heb je ideeën voor jouw event, congres, beurs, vergaderzaal of webcast? Of juist niet? We denken graag met je mee. Leuk juist, het geeft ons energie.